Wat moet je vooral doen en wat niet?
Do's
Accepteren
- moedig de leerling aan als hij/zij het goed doet.
- aanvaard dat de leerling een probleem heeft en breng hiervoor begrip op.
Stimuleren en begeleiden
- geef de leerlingen opgaven op papier (dus niet enkel dicteren of op het bord schrijven).
- laat de leerling tussenuitkomsten noteren, eventueel op een kladblad.
- stuur de aandacht van de leerling in de goede richting. (Bijvoorbeeld: Moet je de omtrek of de oppervlakte berekenen? Ken je de juiste formule?)
- geef beduidend meer tijd om toetsen op te lossen en laat ze vooral vroeger beginnen.
Compenseren
- kijk wat goed gaat en wat minder goed gaat en leer de leerling gebruik te maken van zijn/haar sterke kanten. Ondervraag mondeling bij uitval.
- laat steeds een rekenmachine gebruiken als hij/zij berekeningen moet maken.
- geef fiches met formules en tafels.
- leer oplossingsschema’s gebruiken.
- laat een meetkundige constructie mondeling toelichten.
Dispenseren
- stel de leerling vrij van hoofdrekenen.
Dont's
Begeleiding en aanpak
- eisen dat de leerling alle berekeningen uit het hoofd maakt en fouten daarbij zwaar doorrekenen.
- de oefeningen die in de klas niet gemaakt werden, als extra huiswerk meegeven naar huis
- onverwacht aan het bord oefeningen laten maken
- toetsen laten leren uit schriften of notities die niet gecorrigeerd zijn.
- opgaven voor toetsen en examens enkel dicteren.
- opgaven zo dicht bij elkaar zetten er enkel plaats is voor de einduitkomst.
Taalgebruik
- bij rekenfouten opmerkingen maken in de aard van: ‘Tafels, dat is leerstof tweede leerjaar! Wat zit jij hier te doen?
- veel wetenschappelijke termen gebruiken die nog niet veel aan bod gekomen zijn, zonder ze te verklaren.
Gedrag
- de leerling vergelijken met klasgenoten.
- zware sancties stellen bij rekenfouten.
Materiaal
- teksten met onoverzichtelijke lay-out.
- losbladig systeem.
- vakken die problemen kunnen geven:
- wiskunde
- economie en boekhouden: berekeningen, cijfers juist onder elkaar plaatsen, cijfers overschrijven
- aardrijkskunde: schaalberekening
- geschiedenis: jaartallen situeren op een getallenas, jaartallen onthouden
- wetenschappen (fysica, chemie, WW, elektriciteit, mechanica); formules en berekeningen, millimeterpapier
- TO: informatietechnologie, beslissingsschema’s
- muziek: noten lezen, maat houden, toon houden, blokfluit spelen
Bronnen :
Eurekaonderwijs : Leerstoornissen geraadpleegd op 14/12/2016 via http://www.eurekaonderwijs.be/leerstoornissen/dyscalculie
Maak jouw eigen website met JouwWeb