Wat moet je vooral doen en wat niet?

   Do's

Accepteren

  • moedig de leerling aan als hij/zij het goed doet.
  • aanvaard dat de leerling een probleem heeft en breng hiervoor begrip op.

Stimuleren en begeleiden

  • geef de leerlingen opgaven op papier (dus niet enkel dicteren of op het bord schrijven).
  • laat de leerling tussenuitkomsten noteren, eventueel op een kladblad.
  • stuur de aandacht van de leerling in de goede richting. (Bijvoorbeeld: Moet je de omtrek of de oppervlakte berekenen? Ken je de juiste formule?)
  • geef beduidend meer tijd om toetsen op te lossen en laat ze vooral vroeger beginnen.

Compenseren

  • kijk wat goed gaat en wat minder goed gaat en leer de leerling gebruik te maken van zijn/haar sterke kanten. Ondervraag mondeling bij uitval.
  • laat steeds een rekenmachine gebruiken als hij/zij berekeningen moet maken.
  • geef fiches met formules en tafels.
  • leer oplossingsschema’s gebruiken.
  • laat een meetkundige constructie mondeling toelichten.

Dispenseren

  • stel de leerling vrij van hoofdrekenen.

    Dont's

Begeleiding en aanpak

  • eisen dat de leerling alle berekeningen uit het hoofd maakt en fouten daarbij zwaar doorrekenen.
  • de oefeningen die in de klas niet gemaakt werden, als extra huiswerk meegeven naar huis
  • onverwacht aan het bord oefeningen laten maken
  • toetsen laten leren uit schriften of notities die niet gecorrigeerd zijn.
  • opgaven voor toetsen en examens enkel dicteren.
  • opgaven zo dicht bij elkaar zetten er enkel plaats is voor de einduitkomst.

Taalgebruik

  • bij rekenfouten opmerkingen maken in de aard van: ‘Tafels, dat is leerstof tweede leerjaar! Wat zit jij hier te doen?
  • veel wetenschappelijke termen gebruiken die nog niet veel aan bod gekomen zijn, zonder ze te verklaren.

Gedrag

  • de leerling vergelijken met klasgenoten.
  • zware sancties stellen bij rekenfouten.

Materiaal

  • teksten met onoverzichtelijke lay-out.
  • losbladig systeem.
  • vakken die problemen kunnen geven:
  • wiskunde
  • economie en boekhouden: berekeningen, cijfers juist onder elkaar plaatsen, cijfers overschrijven
  • aardrijkskunde: schaalberekening
  • geschiedenis: jaartallen situeren op een getallenas, jaartallen onthouden
  • wetenschappen (fysica, chemie, WW, elektriciteit, mechanica); formules en berekeningen, millimeterpapier
  • TO: informatietechnologie, beslissingsschema’s
  • muziek: noten lezen, maat houden, toon houden, blokfluit spelen
    Bronnen :
    Eurekaonderwijs : Leerstoornissen geraadpleegd op 14/12/2016 via http://www.eurekaonderwijs.be/leerstoornissen/dyscalculie