leerlingenbegeleiding

Om ons onderzoek kracht bij te zetten hebben we 2 leerlingbegeleiders gevraagd om uit te leggen wat zij precies doen om zorg te dragen voor leerlingen met dyscalculie. Dit gesprek was in een technische school tweede en derde graad secundair onderwijs.
Op een leeftijd waar de leerlingen nu zijn is in principe het probleem al vastgesteld, de leerlingen hebben een attest waarop staat dat ze dyscalulie hebben. Hierin hebben de ouders ook een grote rol gespeeld, zij hebben moeten geloven, erkennen dat hun kind een stoornis heeft. Veel ouders willen dit niet inzien en op deze manier gaat er soms tijd verloren ten koste van het kind.
De leerlingenbegeleiders zijn eigenlijk een soort sleutelfiguur bij leerlingen met dyscalculie. Zij hebben contact met ouders, leerling, leerkrachten, directie, logopedist,....

In deze school proberen ze ook te kijken hoe erg het probleem is en op welke manier ze het probleem gaan aanpakken. De eerste categorie hierin is de leerlingen welke de basiszorg nodig hebben. Daarnaast zijn er ook leerlingen met verhoogde zorg, welke ook een individueel begeleidingsplan hebben. Deze  informatie kan door de leerkrachten, directie, graadcoördinatoren op een platform (smartschool) gecommuniceerd worden. Op deze manier hebben we een goede communicatie, opvolging en beleid om leerlingen met discalculie op te volgen en te helpen.

Ondersteuningsmaatregelen dyscalculie – brede basiszorg

  • We gaan tijdens de les in de mate van het mogelijke na of de leerling 'mee' is met de instructies.
  • We besteden aandacht aan het tempo voor noteren.
  • We zorgen ervoor dat de planningsagenda regelmatig wordt gecontroleerd (Eerste en Tweede Graad).
  • We zorgen ervoor dat de agenda op Smartschool duidelijk leesbaar en voldoende gedetailleerd wordt ingevuld.        
  • De leerling mag enkel het nodige lesmateriaal op de bank leggen.
  • De leerling krijgt, indien nodig, een weloverwogen plaats in de klas.
  • We maken duidelijk en overzichtelijk gebruik van handboeken, werkboeken, notities, …
  • We visualiseren indien mogelijk. We maken gestructureerd gebruik van het bord en/of het bordboek.
  • We streven naar een succeservaring bij de leerling.
  • We creëren realistische verwachtingen.
  • We werken doelgericht door de leerling uit te leggen waar hij/zij mee bezig is en waarom er geoefend moet worden.
  • We geven duidelijk hoofd- en bijzaken aan.
  • We delen individuele resultaten niet luidop mee in de les.
  • We stimuleren het gebruik van geheugensteuntjes.
  • We leren en stimuleren de leerling om zelf dingen op te zoeken.
  • We moedigen het gebruik van oplossingsgerichte strategieën aan.
  • We geven duidelijk en concreet aan wat de te kennen leerstof is voor toetsen en proefwerken en hoe de leerling zich kan voorbereiden.
  • We moedigen de leerling aan om vragen te stellen over leerstofonderdelen die hij/zij niet begrepen heeft.
  • We kondigen herhalingstoetsen op voorhand aan.
  • We doen voldoende voor en demonstreren terwijl we verwoorden.
  • We leren de leerling gebruik maken van een inhoudstafel.
  • We gaan na of de opdracht (oefeningen, taken, toetsen,) goed begrepen is.
  • We hechten belang aan het goed verstaan en identificeren van de probleemstelling.
  • We voorzien voldoende inoefentijd.
  • We laten tussenstappen zoveel mogelijk noteren.
  • We doen voldoende voor en demonstreren terwijl we verwoorden.
  • We laten het gebruik van formulekaarten, kaarten met rekenregels, stappenplan en herleidingstabellen voor evaluatieopdrachten, toetsen en proefwerken toe. Deze kaarten worden in het begin van het schooljaar door de school voorzien en door de vakleerkracht met de leerling besproken (arbeidsmarktgerichte studierichtingen).
  • We laten het gebruik van het rekentoestel voor evaluatieopdrachten, toetsen en proefwerken toe (arbeidsmarkgerichte studierichtingen en/of max. 3 u wiskunde).
  • We evalueren niet alleen de rekenfouten, maar beoordelen ook de. oplossingsmethode en het inzicht.
  • We voorzien extra oefenmateriaal voor thuis.
  • We bieden oplossingsmethoden aan die ruim toepasbaar zijn.
  • Meervoudige opdrachten worden vermeden.
  • We rekenen rekenfouten niet aan in niet-wiskunde vakken.

Ondersteuningsmaatregelen toegekend aan alle leerlingen met dyscalculie - verhoogde zorg

  • We moedigen de leerling extra aan wanneer er punten verloren gaan door de leerstoornis.
  • We brengen begrip op en laten de leerling aanvoelen dat meerdere lesonderdelen voor haar/hem niet gemakkelijk zijn.
  • We wijzen de leerling erop dat bepaalde vragen van een proefwerk niet werden ingevuld (Eerste Graad).
  • We geven de leerling extra tijd voor toetsen of proefwerken.
  • We laten de leerling langer werken
  • We laten de leerling geen oefeningen aan het bord maken (tenzij in overleg met de leerling).
  • We laten het gebruik van formulekaarten, kaarten met rekenregels, stappenplan en herleidingstabellen voor evaluatieopdrachten, toetsen en proefwerken toe. Deze kaarten worden in het begin van het schooljaar door de school voorzien en door de vakleerkracht met de leerling besproken. (Eerste Graad en studierichtingen met minder dan 3 u wiskunde).

    ondersteuningsmaatregelen dyscalculie in functie van de onderwijsbehoefte van de leerling, te noteren op het individueel begeleidingsplan.

     

    • We geven de leerling de mogelijkheid om bij schriftelijk toetsen en proefwerken zijn/haar antwoord mondeling toe te lichten.
    • We wijzen de leerling erop dat bepaalde vragen van een proefwerk niet werden ingevuld (tweede en derde graad).
    • We bezorgen de leerling foutloze kopieën (nota's, oefeningen, werkboek, …)
    • We kijken de genomen notities/ingevulde werkboek na.
    • We laten het gebruik van formulekaarten, kaarten met rekenregels, stappenplan en herleidingstabellen voor evaluatieopdrachten, toetsen en proefwerken toe. Deze kaarten worden in het begin van het schooljaar door de school voorzien en door de vakleerkracht met de leerling besproken (andere studierichtingen dan deze vermeld onder fase 0 en 1A)
    • We laten het gebruik van het rekentoestel voor evaluatieopdrachten, toetsen en proefwerken toe (andere studierichtingen dan de arbeidsmarkgerichte studierichtingen en/of meer dan 3 u wiskunde).
    • We overlopen proefwerkvragen en lichten deze eventueel toe.
    • We laten oefeningen, indien gewenst, thuis voorbereiden.
    • We geven aangepaste werkbladen, bijvoorbeeld hoeveelheid oefeningen, soorten bewerkingen duidelijk onderscheiden, ruitjespapier, ...
    • We stellen de leerling vrij van hoofdrekenen met moeilijke getallen.

      Bronnen :
      Interview met leerlingenbegeleiding van Technisch secundair onderwijs 2de en 3de graad op 16/12/2016

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb